Seneca a decretat că omul e supus greșelii, iar Murphy – că orice sistem IT e predispus erorii.
Practica și experiența ne-au demonstrat tuturor că tehnologia și factorul uman pot genera probleme în orice companie, indiferent de dimensiunea ei. Drept dovadă, erorile umane de configurare și operare reprezintă una din principalele cauze ale downtime-urilor neplanificate. Iată de ce orice companie are nevoie de servicii suport IT, pentru ca tehnologiile pe care le utilizează, hardware sau software, să funcţioneze ireproşabil.
„I will always choose a lazy person to do a hard job, because a lazy person will find an easy way to do it.“
Unii îi atribuie „principiul“ de mai sus lui Bill Gates. Alții lui Walter Chrysler, unul din părinții fondatori ai idustriei auto americane.
Paternitatea e dificil de stabilit, cert este că inginerii de la Microsoft și-au însușit temeinic principiul și l-au pus în aplicare atunci când au conceput Windows Autopilot.
Știți care este una din cele mai mari probleme ale responsabililor cu securitatea?
Alarmele false!
Cel mai adesea sunt mai rele decât cele reale, pentru că nu poți face diferența între ele fără să investești efort în a le investiga. Iar asta duce, inevitabil, la uzură, oboseală și – ca în „Petrică și lupul“ – la o... scădere a interesului.
Studiile de specialitate vorbesc de „desensibilizare“, însă, indiferent de eticheta pusă, cert este că fenomenul de „Alert fatigue“ e real și afectează aproape orice companie.
Directiva NIS pune multe companii pe jar, atât prin apariţia constantă a unor modificări, cât şi prin efortul care trebuie depus pentru atingerea nivelului minim de securitate solicitat. Multe companii încă nu știu dacă intră sub incidenţa Directivei NIS, însă Comisia Europeană tinde să includă aproape orice organizație care contează în economie. Oricare ar fi însă situația, orice proiect de aliniere la cerințele NIS, trebuie să înceapă cu un audit de securitate.
2021 a fost un an furtunos, din perspectiva securității cibernetice, iar 2022 se anunţă la fel de apăsător. Peste 60% dintre directorii generali și de tehnologie anticipează o creștere a criminalității cibernetice în 2022, în fruntea listei țintelor pentru atacuri aflându-se rețelele mobile, Internet of Things (IoT) și serviciile cloud. Datele au fost sintetizate de PwC pentru studiul global ”Digital Trust Insights 2022”. Să nu credeţi însă că acest studiu este unic. Toate datele indică aceeaşi tendinţă: infractorii digitali au simţit vulnerabilităţile şi le exploatează. Un raport similar, 2021 Cyberthreat Defense Report (realizat prin sondarea a 1.200 de specialişti în securitate din 17 ţări şi 19 domenii de activitate) arată că 86,2% dintre organizaţii au trecut prin cel puţin un atac informatic major. În mod evident, procentul va creşte pe viitor şi puţine companii vor putea spune că se află în siguranţă.
„Do what you do best and outsource the rest.“
Sentința lui Peter Drucker emisă la începutul anilor '90 e valabilă și azi, însă multe companii nu știu efectiv când e timpul să facă pasul către externalizare.
Dacă e să aplicăm formula lui Drucker în cazul serviciilor IT, logica e simplă: outsourcing-ul e alegerea corectă dacă IT-ul nu face parte din zona de competențe core-business a companiei tale și dacă poți beneficia de servicii de calitate mai bună apelând la un furnizor extern, dar fără să îți dai bugetul peste cap.
QUIZ: „Dincolo de nori“ este...
Răspunsul corect: toate!
Microsoft a lansat recent Windows 365, pe care îl promovează ca pe un „Cloud PC“ accesibil de oriunde, oricând și de pe aproape orice tip de echipament. Ce găsim însă dincolo de formulele de marketing? În esenţă, Windows 365 implică accesarea din Azure a unei instanțe Windows 10 sau 11 (pe viitor), livrată ca serviciu și care poate fi personalizată atât din punct de vedere al configurației, cât și al aplicațiilor instalate. (Conform anunțului oficial utilizatorii nu vor întâmpina probleme cu aplicațiile care funcționează sub Windows 7, 8.1 și 10.).
8 din 10 companii sunt decise să permită angajaților să lucreze în regim hibrid, dar schimbarea le obligă să caute soluții de colaborare și comunicare securizate adaptate cerințelor muncii la distanță. Din aceste motive, tot mai multe companii încep să utilizeze Microsoft Teams nu doar pentru funcționalitățile de lucru colaborativ, ci și ca platformă de comunicații unificate.
Află ce îmbunătățiri aduce noul sistem de operare pentru compania ta
Zilele sistemului de operare Windows 10 sunt numărate, succesorul său fiind lansat recent, cu surle și trâmbițe, într-un eveniment dedicat.
Nu e însă cazul să vă îngrijorați, mai puteți să folosiți vechiul OS încă până în octombrie 2025. Un termen generos, justificat de faptul că Windows 10 are în prezent o cotă de 78% pe piața sistemelor de operare.
Majoritatea oamenilor urăsc parolele.
Și asta pentru că o parolă bună trebuie să fie complicată, dar nu poate fi refolosită. Ceea ce înseamnă că, pentru fiecare cont utilizat, e nevoie de o parolă unică, ori…
În 2015, un sondaj realizat pe un eșantion de 20.000 de utilizatori demonstra că aceștia aveau, în medie, aproximativ 90 de conturi online.
În cei șase ani care au trecut – și cu precădere în ultimele 12 luni – volumul de date de logare pe care trebuie să îl gestionăm a crescut considerabil, în special din cauza accelerării adopției cloud și a modelului lucrului la distanță. Așa că, deși cu toții știm că refolosirea parolelor este nerecomandată, două treimi dintre noi o facem oricum.
Există companii care au migrat cu entuziasm în cloud, iar ulterior au descoperit că unele aplicații ar funcţiona mai bine sau mai „regulamentar” pe o infrastructură IT proprie. Prin urmare, au refăcut procesul în sens invers şi au readus acasă aplicaţiile pentru care aveau nevoie de un plus de control sau un timp de răspuns cât mai mic. Acest proces se numeşte cloud repatriation şi cunoaște o intensificare în ultimii ani, fără ca aceste acțiuni să afecteze însă creşterea constantă a pieței de cloud.
Zilnic se înregistrează aproximativ 300.000.000 de tentative frauduloase de conectare la conturile soluțiilor Microsoft şi lunar, peste 1,2 milioane de conturi enterprise sunt compromise. Datele de mai sus (le găsiţi ușor online) au fost făcute publice în februarie 2021 de Alexander Weinert, director pe zona de securitate a identității la Microsoft, care recomandă tuturor o soluţie de autentificare multifactor (Multi-Factor Authentification (MFA) pentru eliminarea riscurilor.
Pandemia a accelerat transformarea digitală a mediului de afaceri cu șase ani, spun analiştii. Acest salt tehnologic este însă prea mare pentru companiile care nu dețin intern resursele IT necesare. Pentru a ţine pasul cu „restul lumii“ pot opta pentru un contract de externalizare IT, care va susține în primul rând dezvoltarea business-ului, dar va aduce şi reduceri de costuri.
Knock-knock!
Who’s there?
Sună ca o glumă pentru copii, însă „formula“ sintetizează o problemă pe care companiile o conștientizează tot mai acut după ce au adoptat munca la distanță: cine accesează și cum utilizează resursele IT.
„Virtual Reality will become something everyone wants before it becomes something everyone can afford. “
Profeției emise de Luckey Palmer, fondatorul Oculus VR, i-au trebuit cinci ani ca să se materializeze. Un cincinal în care teama de efectele nocive pe care realitatea virtuală le poate avea asupra omenirii nu a dispărut. Există și acum pesimiști care susțin că VR-ul este un „amplificator de fantezii“, care ne va face dependenți de experiențele artificiale și ne va transforma într-o turmă de „passive-electronic-junkies“. Sau, în cel mai bun caz, în figuranți într-un Matrix global, în care Big Brother ne va controla modul în care gândim, trăim, muncim...
În pandemie, cloud-ul a ajutat lumea să se adapteze şi să inoveze! Aceasta a fost ideea principală a discursului ţinut de Satya Nadella în deschiderea Ignite Spring 2021. Totodată, a prefigurat numărul impresionant de servicii şi produse noi sau actualizate anunțate cu ocazia paradei tehnologice pe care Microsoft o ține anual pentru clienții globali. Anul acesta am fost printre cele 100.000 de persoane care au participat online, pe parcursul a trei zile, la Ignite Spring pentru a afla ce noutăți a pregătit Microsoft.
Pentru că au crescut dependenţa digitală, teama de hackeri şi presiunea GDPR, multe companii vor să contracteze o asigurare de risc cibernetic. Riscurile nu sunt însă ușor de evaluat şi nici poliţele nu sunt tocmai ieftine. Ca să plăteşti mai puţin e nevoie să ştii cum stai în realitate, cât de solid este sistemul IT şi ce vulnerabilităţi poţi elimina înainte să te asiguri.
Odată cu trecerea masivă la remote work, a crescut şi numărul incidentelor de securitate în care au fost implicaţi angajaţii companiilor. Cele mai frecvente sunt partajarea accidentală a unor date confidenţiale şi furtul efectiv al acestora. Cum se poate proteja o companie în astfel de situaţii? O rezolvare poate fi utilizarea unor soluţii de User Behavior Analytics (UBA), care sunt dezvoltate special să monitorizeze ce tip de informaţii, fișiere şi aplicații accesează utilizatorii finali și să îi blocheze atunci când acțiunile lor încalcă regulile de securitate stabilite.
9 din 10 companii din categoria SMB nu reușesc să își mai reia activitatea în anul care precede un dezastru, dacă nu își restabilesc serviciile și reiau operațiunile în mai puțin de 5 zile de la petrecerea evenimentului. Iar între 40% și 60% dintre companiile mici și mijlocii nu-și mai revin niciodată dintr-un dezastru care implică pierderi masive de date.
Catalizate de pandemie, mai multe tehnologii şi aplicaţii se vor maturiza accelerat în 2021. Principalele tendințe tehnologice trimit la soluţii deja existente pe piaţa globală, dar cu o adopţie relativ limitată la anumite domenii sau scenarii de utilizare. România nu face excepţie, iar piaţa locală înregistrează diferențe mari (atât între diversele sectoare economice, cât şi între regiuni) la nivelul gradului de utilizare a tehnologiei în business. Iată ce tendințe tehnologice ne aşteptăm să capteze atenţia pieţei în acest an...