Microsoft a lansat recent Windows 365, pe care îl promovează ca pe un „Cloud PC“ accesibil de oriunde, oricând și de pe aproape orice tip de echipament. Ce găsim însă dincolo de formulele de marketing? În esenţă, Windows 365 implică accesarea din Azure a unei instanțe Windows 10 sau 11 (pe viitor), livrată ca serviciu și care poate fi personalizată atât din punct de vedere al configurației, cât și al aplicațiilor instalate. (Conform anunțului oficial utilizatorii nu vor întâmpina probleme cu aplicațiile care funcționează sub Windows 7, 8.1 și 10.).

Ca să accesați Windows 365 aveți nevoie doar de o conexiune internet și de un browser HTML5 sau de aplicația Microsoft Remote Desktop. Avantajul imediat e că o veți putea face atât de pe calculatoarele care rulează sub Windows, dar și de pe cele cu sisteme de operare macOS sau Linux, precum și de pe iPad-uri sau tablete cu Android. Ceea ce înseamnă că nu mai trebuie să vă bateți capul cu upgrade-uri sau cu problemele de compatibilitate la trecerea la un nou sistem de operare, așa cum este cazul Windows 11. În plus, utilizatorii finali vor beneficia de aceeași experiență, indiferent de unde ar lucra, element important în condițiile extinderii adopției modelului de lucru hibrid, în care perioadele de muncă la birou alternează cu cele în care angajații vor lucra de la distanță.

Costul, o problemă delicată pentru multe companii

Windows 365 este disponibil la nivel global de la începutul lunii august la tarife lunare care pleacă de la 20 USD/utilizator și pot ajunge până la aproape 160 USD.
Diferențele de preț sunt date, pe de o parte, de configurații. De exemplu, la 20 USD puteți beneficia de un Cloud PC cu 1 virtual CPU, 2 GB RAM și 64 GB spațiu de stocare, în timp ce la 160 de dolari, oferta constă în 8 vCPU, 32 GB RAM și 512 GB stocare.
Pe de altă parte, în calcul intră și nivelul de suport oferit. De exemplu, dacă alegeți pachetul Basic nu veți putea accesa decât funcționalitățile de chat și apeluri audio din Teams, în timp ce cu pachetul Premium beneficiați de suport complet atât pentru Teams, cât și pentru Microsoft Visual Studio, Power BI și Dynamics 365.

Problema e că, la un tarif de 66 USD/lună – cât este cel al pachetului Premium cu o configurație cu 4 vCPU, 16 GB RAM și 128 GB stocare – într-un an se amortizează costul unui echipament fizic de nouă generație, cu performanțe medii spre bune. (Pentru informații complete despre prețuri, configurații și suport, accesați „Windows 365 plans and pricing“.)

E adevărat însă că, pentru anumite categorii de utilizatori finali, o configurație precum cea de sus ar putea însemna mai mult decât au nevoie în mod uzual pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu. Prin urmare, un pachet Premium sau chiar unul Standard (2 vCPU, 8 GB RAM și 128 GB de stocare) ar putea fi subutilizat. Unul din avantajele implicite ale Windows 365 e că vă permite să cunoașteți în timp real nivelul de utilizare al fiecărui Cloud PC și să redimensionați din mers resursele alocate, în funcție de necesitățile reale ale utilizatorului final.
Și, pentru că tot am adus vorba de administrare, trebuie spus că la fel de adevărat e faptul că managementul echivalentului fizic al unui „Cloud PC“ implică un efort mai mare. Cu Windows 365 lucrurile sunt mai simple – serviciul Microsoft permite administrarea centralizată a Cloud PC-urilor, ceea ce reduce considerabil efortul de înrolare a echipamentelor-gazdă, precum și configurarea, provizionarea și actualizarea instanțelor Windows. În plus, serviciul fiind dezvoltat pe infrastructura Azure, beneficiați din start de toate avantajele cloud-ului Microsoft: disponibilitate de 99,999% a serviciilor și – mai ales! – de securitate. Rezultă economii care nu sunt deloc neglijabile, la care se adaugă și cele care pot fi obținute prin adoptarea unor strategii de tipul Bring-Your-Own-PC.

Dacă adunați toate aceste câștiguri, costurile de utilizare Windows 365 nu mai sunt chiar atât de mari.

Dar, înainte de a lua orice decizie, trebuie să țineți cont de faptul că Windows 365 – pe care Microsoft îl promovează ca fiind „world’s first Cloud PC“ – este, de fapt, un serviciu cloud din categoria Desktop-as-a-Service (DaS). Așa cum oferă în prezent și Amazon, VMware, IBM, Citrix și multe alte companii. Ori, oferta DaaS nu se adresează oricărui tip de companii, demonstrându-și utilitatea în anumite scenarii de lucru. De exemplu, este utilizată pe larg mai ales de companiile care operează un număr mare de posturi de lucru standardizate, cum ar fi, de exemplu, cele din zona Contact/Call Center. Dar și de organizații care au cerințe crescute de disponibilitate și securitate a datelor, precum cele din industria sănătății.

Evident, în contextul actual, în care forța de muncă devine din ce în ce mai mobilă și mai dispersată geografic, Windows 365 are o adresabilitate crescută. Consolidată de faptul că Office rămâne cea mai utilizată suită de productivitate la nivel global, iar Teams este unul din liderii pieței soluțiilor de comunicații unificate.

Identificarea configurației Windows 365 adecvată nevoilor voastre de business poate fi însă dificilă. Pe de o parte pentru că sistemul de tarifare gândit de Microsoft nu este cel mai prietenos posibil – există două ediții Windows 365, Business și Enterprise, fiecare cu câte 12 configurații și condiții de licențiere specifice.
Apoi, Microsoft a impus o serie de limitări pentru volumele de date outbound, care rezultă, în urma salvării unui fișier din Cloud PC într-o locație externă Azure sau a transferului în afara serviciilor cloud Microsoft. De exemplu, pentru configurația minimă – 1 vCPU, 2 GB RAM, 64 GB stocare – volumul maxim de date outbound per utilizator/lună este de 12 GB. (La polul opus, pentru 8 vCPU, 32 GB RAM, 512 GB stocare, limita este de 70 GB date outbound per utilizator/lună.) Conform documentației Microsoft, limitele sunt concepute să acopere nevoile uzuale, iar pentru ce depășește valorile stabilite compania își asumă dreptul de a restricționa lățimea de bandă și volumele de date transferate pentru a proteja calitatea serviciilor Windows 365.