Catalizate de pandemie, mai multe tehnologii şi aplicaţii se vor maturiza accelerat în 2021. Principalele tendințe tehnologice trimit la soluţii deja existente pe piaţa globală, dar cu o adopţie relativ limitată la anumite domenii sau scenarii de utilizare. România nu face excepţie, iar piaţa locală înregistrează diferențe mari (atât între diversele sectoare economice, cât şi între regiuni) la nivelul gradului de utilizare a tehnologiei în business. Iată ce tendințe tehnologice ne aşteptăm să capteze atenţia pieţei în acest an:

Aplicaţii de tip User Behavior Analytics. Mulți manageri de companii doresc să înţeleagă “de ce” se întâmplă unele lucruri, fie că este vorba de proprii angajaţi sau de vizitatorii unui website. User Behavior Analytics este o soluţie care colectează şi analizează date cantitative şi calitative despre activitatea unui utilizator şi ajută atât la optimizarea unor procese cât şi la creşterea gradului de securizare a accesului la date sensibile/confidenţiale. Sunt cele mai eficiente soluţii pentru protecţia organizaţiei împotriva atacurilor interne, cu precădere din partea unor utilizatori care au dreptul să acceseze date şi informaţii în conformitate cu fișa postului. Aceste aplicații creează o hartă comportamentală (acces la documente, înregistrări, documente, înregistrări, aplicaţii şi echipamente, navigare în reţea etc.) şi detectează anomaliile pentru ca responsabilii să poată lua măsurile necesare în timp util.

Blockchain în business. Chiar dacă blockchain rămâne o tehnologie imatură, datorită provocărilor legate de scalabilitate şi interoperabilitate, creşte numărul scenariilor de business în care poate fi utilizată cu rezultate bune. Blockchain are capacitatea să ofere transparenţă, trasabilitate şi simplificare operațională pentru numeroase tipuri de tranzacţii. Partenerii pot avea un plus de vizibilitate şi control asupra reţelelor de distribuţie, iar produsele pot fi urmărite mai uşor pe întreg ciclul de viață, de la origine până la beneficiar, ceea ce are un impact direct asupra riscului de contrafacere sau substituire. Valoarea adăugată poate fi mare cu precădere în domeniile bine reglementate (industria alimentară, chimică, auto etc.), unde nevoia de trasabilitate este mare pentru a identifica şi izola orice produs/lot de produse cu probleme sau pentru gestionarea facilă a unui „recall”. De asemenea, în 2021 tot mai multe companii vor utiliza blockchain în cadrul soluţiilor pentru gestionarea contractelor şi a plăţilor.
Pe acest subiect citiţi şi Blockchain, o tehnologie în căutarea unei probleme?

WiFi 6. Necesitatea unui WiFi de calitate nu a fost nicicând mai mare decât acum. Vestea bună este că în 2021 calitatea reţelelor WiFi se va îmbunătăţi, pe măsură ce numărul echipamentelor de certificare WiFi 6e va creşte: routere, telefoane, laptopuri, televizoare etc. WiFi 6 este noua generaţie a reţelelor wireless, în esenţă face acelaşi lucru, conectează echipamentele la Internet, însă o face mult mai rapid, la viteze de până la 9.6 Gbps, faţă de  3.5 Gbps pe standardul actual Wi-Fi 5. La CES 2021 au fost anunţate mai multe routere WiFi 6e foarte performante, care vor ajunge în curând pe piaţă. Detalii aici.

Humanoizi în recepţii şi Service clienţi cu răspuns în timp real. În 2021, roboţii humanoizi îşi vor găsi tot mai des loc în recepţiile hotelurilor şi clădirilor de birouri, atât pentru a oferi informaţii cât şi pentru păstrarea distanţării fizice. De asemenea, deoarece timpul mediu de răspuns la solicitările clienților este de 12 ore, tot mai multe companii caută soluţii ca să nu piardă prospecții. Anul acesta, utilizarea soluțiilor de tip live chat se va generaliza. Aceastea sunt aplicaţii similare Teams, Google Hangouts sau Webex, cu diferenţa că vizează interacțiunea cu clienții externi, prin intermediul site-ului web. Multe site-uri au deja astfel de unelte instalate, doar că nu sunt funcționale. În 2021 va creşte şi rata de adopţie a chatboţilor, care vor suplini lipsa resurselor umane disponibile şi vor extinde programul multor companii la 24/7. În B2B, 70% dintre cumpărători se informează online despre un furnizor, deci există toate şansele să ajungă pe site înaintea unui apel telefonic sau a solicitării formale a unei oferte comerciale.

Securitate Zero Trust. În 2020, explozia remote work a generat o intensificare similară şi a criminalității cibernetice. Spre exemplu atacurile brute au crescut cu 400%, suficient cât să pună pe gânduri orice departament de profil. În acest context, interesul pentru modelul de securitate „zero trust” este tot mai mare. Zero trust implică stricta verificare a identității oricărei persoane sau dispozitiv care accesează o reţea, indiferent de caracteristicile, locaţia şi drepturile acestora. Nu putem vorbi despre o tehnologie anume asociată acestui model, ci despre o strategie de securitate care încorporează multiple produse şi furnizori.
De citit şi Pandemia priește ransomware-ului.

Independenţa faţă de locaţie. Adopţia masivă a lucrului la distanţă a dus la conturarea unei tendinţe tehnologice noi: „location independence”, despre care Gartner afirmă că va fi una dintre prioritățile anului 2021. Tehnologiile asociate susținerii acestui trend şi a interacțiunii din orice locaţie cu angajaţii, clienţii, partenerii şi furnizorii vor cunoaște un trend ascendent, indiferent dacă vorbim despre productivitate, colaborare sau securitate. În cele mai multe cazuri va fi vorba despre convergență şi punerea acestor soluţii într-o arhitectură unitară şi funcțională. Cu alte cuvinte: mobilitate extremă.

Hiper automatizarea. Hiper automatizarea reprezintă un pas în plus faţă de roboţii software (Robotic Process Automation/RPA) şi implică utilizarea mai multor tehnologii şi unelte pentru automatizarea muncii şi livrarea rezultatelor. Dacă roboţii software automatizează task-uri simple şi bine conturate (înregistrarea unor documente în sistemul ERP, spre exemplu) hiper automatizarea acoperă fluxuri de lucru şi chiar procese de business, cu etape multiple de: căutare date, analiză, monitorizare, procesare, auto-ajustare etc. Practic, scenariile în care activitatea angajaţilor umani poate fi emulată de tehnologie devin mai multe şi mai complexe. Hiper automatizarea acoperă un spectru larg de soluţii şi unelte, iar numărul furnizorilor este de asemenea în creştere.

Lucruri care funcţionează autonom. În 2021, vom vedea tot mai multe dispozitive fizice, care pe baza Inteligenței Artificiale şi a senzorilor, vor funcţiona autonom, dincolo de rigiditatea oferită de modelele de programare. Aceste dispozitive vor interacționa natural cu oamenii şi cu mediul înconjurător. Roboţi, drone, dispozitive şi vehicule autonome … încep să-şi facă simţită prezenţa în viaţa cotidiană. Dintr-o perspectivă de business, cei mai răspândiți vor fi coboţii (roboţii colaborativi care pot realiza diverse sarcini), vehiculele autonome care vor muta mărfurile în cadrul unui depozit/parc logistic sau roboţi care vor dezinfecta saloane de spital, săli de curs şi conferinţe. Aceştia vor lucra independent sau cu un minim input uman. Un astfel de exemplu: BCR donează Spitalului Universitar primul robot autonom de sterilizare realizat în România.

Nostradamus nu ne-a povestit mai multe despre actualele tendințe tehnologice, prin urmare lăsăm lista deschisă. Cu siguranță, 2021 va avea şi o doză generoasă de inedit.