Un fișier salvat pe laptop, altul pe telefon, altul pe un hard extern. Și când ai nevoie de ele urgent, parcă niciodată nu sunt la îndemână. Cloudul a rezolvat problema asta de ani buni, ofertele de stocare cloud fiind foarte numeroase atât pentru utilizatorii individuali, cât și pentru companii.
Umblă vorba în târg, mai ales printre analiști și manageri, că 19 septembrie 2025 ar putea fi noul termen-limită în procesul de aplicare în România a Directivei NIS 2, prin OUG 155/2024. Despre ce e vorba? Pe 20 august, DNSC a publicat în Monitorul Oficial Ordinele nr. 1 și 2/2025.
Câte parole ai uitat anul ăsta? Mai ții minte parola aia cu numele câinelui și anul în care ai absolvit? Nici noi. Gândește-te câte aplicații folosim la muncă și în viața personală într-o zi obișnuită: e-mail, Teams, ERP, CRM, rețele de socializare, servicii cloud și platforme interne.
E plăcut să-l vezi pe Tom Cruise în filme cum își repară singur mașina sau motocicleta, dar cât de realizabil este asta în viața reală, mai ales când vorbim despre vehicule moderne, pline de tehnologie?
Se dă o companie cu un mediu IT hibrid, centrat pe ecosistemul Microsoft: utilizatori pe PC-uri cu Windows, telefoane de serviciu cu Android, aplicații critice de business, câteva servere locale încă esențiale și servicii de email prin Microsoft 365.
Prea multe aplicații, prea puține resurse? Dacă simți că bugetul IT nu ține pasul cu ritmul în care trebuie să inovezi, Microsoft Azure ar putea fi exact soluția de care ai nevoie. Vorbim despre un ecosistem cloud care nu doar susține creșterea, ci o accelerează – fără investiții inițiale în echipamente sau licențe.
Inteligența Artificială Generativă (GenAI) nu mai e un moft — e un superputere pentru profesioniști din aproape orice domeniu. ChatGPT e deja omniprezent în educație, afaceri, suport clienți, HR, programare și jurnalism. În design, publicitate, modă și arhitectură, domină Midjourney, DALL·E și Adobe Firefly.
La PRAS, ne propunem constant să îmbunătățim serviciile pe care le oferim clienților noștri. Pentru a crește eficiența și a aduce mai multă claritate în gestionarea incidentelor și solicitărilor IT, am implementat recent platforma Service Desk Plus MSP de la ManageEngine – o soluție completă, gândită special pentru furnizorii de servicii IT.
Nu mai e un secret că Inteligența Artificială schimbă regulile jocului în business: automatizează sarcinile repetitive, extrage informații valoroase din volume uriașe de date și ajută companiile să rămână relevante în fața competiției. Toate aceste aplicații au însă nevoie de un hardware dedicat (server AI) o fundația pe care se construiește totul.
Data Security Index 2024 (Microsoft Security) arată că 63% dintre breșele de securitate sunt cauzate de oameni din interiorul organizației, cifră confirmată de numeroase cazuri, inclusiv din media românească.
De exemplu, în 2024, Raiffeisen Bank a fost amendată pentru trei încălcări ale GDPR, după ce un client s-a trezit cu bani retrași din cont și un credit pe care nu-l solicitase. Alți doi angajați au transmis informații confidențiale prin Facebook, Messenger și WhatsApp.
Microsoft a făcut un pas important în domeniul calculului cuantic, anunțând Majorana 1 – primul său procesor cuantic (Quantum Processing Unit, QPU), care ar putea revoluționa cercetarea și dezvoltarea în multiple industrii. De la soluții pentru descompunerea microplasticelor în substanțe inofensive până la materiale cu proprietăți de auto-reparare/„self-healing” pentru construcții, producție sau asistență medicală, posibilitățile de inovare sunt mai aproape ca oricând.
Operațiunile convenționale de suport clienți ajung rapid să semene cu un labirint, în care se pierd atât beneficiarii cât și prestatorii. Prea multe solicitări, nevoia de triere și direcționare către personal cu expertiză, timpul limitat, lipsa de resurse...toate acestea contribuie direct la frustrarea clienților care primesc răspunsuri prea generice, dar și a agenților care sunt suprasolicitați.
În 2025, un IT Manager dintr-o companie medie sau dintr-o instituție publică din România se va confrunta cu un set de provocări tot mai complexe. Tehnologia evoluează rapid, atacurile cibernetice devin mai frecvente și mai sofisticate, deși bugetele IT sunt tot mai limitate.