Pandemia a accelerat transformarea digitală a mediului de afaceri cu șase ani, spun analiştii. Acest salt tehnologic este însă prea mare pentru companiile care nu dețin intern resursele IT necesare. Pentru a ţine pasul cu „restul lumii“ pot opta pentru un contract de externalizare IT, care va susține în primul rând dezvoltarea business-ului, dar va aduce şi reduceri de costuri.

În trecut, reducerea costurilor era principalul motiv pentru care companiile alegeau externalizarea IT-ului. Între timp, criza sanitar-economică a schimbat priorităţile şi tot mai multe organizaţii optează pentru servicii IT externalizate ca să obțină:

  • lansarea mai rapidă a unor noi produse şi servicii
  • procese de business mai scalabile
  • îmbunătățirea experienței oferite clienților

Astfel, conform „Deloitte Global Outsourcing Survey 2020“, chiar dacă reducerea costurilor rămâne un element important, 40% dintre companiile care aleg contracte de externalizare IT urmăresc să devină mai flexibile operațional şi 20% să crească viteza de punere pe piaţă a unor noi produse. Acestea sunt posibile deoarece companiile au acces la competenţe tehnice superioare, resursele disponibile sunt mai numeroase, iar echipele interne se pot concentra pe direcţii prioritare.

Interesul pentru obținerea de economii se manifestă însă sub forme diferite față de metodele tradiționale, accentul punându-se pe scăderea cheltuielilor nu prin tăieri brute de costuri, ci prin adoptarea de tehnologii și strategii capabile să asigure câștiguri pe termen lung.

Astfel, potrivit studiului citat, tot mai multe organizații au apelat anul trecut la furnizorii de servicii de externalizare pentru extinderea adopției serviciilor Cloud și a economiilor de scală asigurate de modelul de livrare as-a-Service și de sistemul Pay-as-you-go. În cazul nostru, mulţi dintre clienţi ne-au cerut să îi ajutăm să migreze în cloud de la Exchange Server on-premises la Exchange online pentru a-și putea reduce astfel costurile cu găzduirea, instalarea, configurarea, mentenanța și suportul, dar și cu soluțiile de securitate dedicate.

O altă solicitare frecventă a unor clienţi noi de servicii IT este legată de asigurarea disponibilităţii sistemului ERP (server + baze de date). Riscul este unul real în contextul creșterii numărului atacurilor ransomware, dar furnizorii de soluții ERP nu își asumă decât realizarea copiilor de siguranță ale bazelor de date, care sunt salvate pe același server pe care rulează sistemul. Ceea ce înseamnă că, în cazul unui downtime neplanificat sau al unui atac ransomware reușit, accesul la datele de producție este blocat până la remedierea situației sau plata recompensei. Soluțiile pe care le recomandăm pentru a preveni astfel de situații merg de la crearea unui al doilea server ERP (într-un alt punct de lucru sau într-un Data Center extern), până la adoptarea unei strategii de back-up de tip 3-2-1.

Aceste cazuri sunt uzuale si arată că externalizarea serviciilor IT este mai mult decât un suport pentru obținerea de economii, funcționând mai mult ca un catalizator al proceselor de business. Tot mai multe companii apelează la servicii IT pentru că doresc să obțină un randament superior al sistemelor și aplicațiilor pe care le folosesc, pandemia obligându-le să își regândească criteriile de evaluare a nevoilor și să acorde prioritate calității.

Iată un exemplu concret: în urmă cu doi-trei ani o disponibilitate a serviciilor și aplicaţiilor de 90% – echivalentul unui risc de downtime de aproximativ 192 ore pe an – era considerată acceptabilă pentru majoritatea companiilor de dimensiuni medii. Nivelul de 99% (84 de ore downtime/an) era rezervat companiilor mari, iar de 99,9% (8,6 ore downtime/an) se vorbea doar în industriile cu cerințe stricte în materie de disponibilitate (instituții financiar-bancare, furnizori de utilități etc.). În prezent însă, adoptarea modelului de lucru la distanță și mutarea în mediul online a majorității interacțiunilor cu clienții, angajații și partenerii au obligat companiile de dimensiuni medii și mici să se orienteze către niveluri de disponibilitate de 99,9%, în timp ce organizațiile mari au migrat în masă către 99,99% (50 de minute de downtime/an).

Atingerea unor asemenea valori cu o infrastructură şi o echipă IT proprie presupune resurse umane și materiale greu accesibile, chiar și în cazul companiilor mari. Găsirea unei soluţii şi păstrarea costurilor sub control sunt mai simple cu ajutorul unor servicii de externalizare IT. Astfel de proiecte necesită experiență, abilități de integrator de sistem și competențe multi-vendor, cerințe care depășesc nivelul de expertiză internă al multor companii.

Este o limitare pe care o poţi elimina apelând la oferta noastră de servicii, cu impact direct asupra creșterii eficienţei tehnologiilor pe care le utilizezi, adoptarea unor inovaţii care să modernizeze activitatea şi nu în ultimul rând asupra reducerii costurilor. E simplu, noi ne ocupăm de IT, iar tu de dezvoltarea afacerii.