„Do what you do best and outsource the rest.“

Sentința lui Peter Drucker emisă la începutul anilor '90 e valabilă și azi, însă multe companii nu știu efectiv când e timpul să facă pasul către externalizare.

Dacă e să aplicăm formula lui Drucker în cazul serviciilor IT, logica e simplă: outsourcing-ul e alegerea corectă dacă IT-ul nu face parte din zona de competențe core-business a companiei tale și dacă poți beneficia de servicii de calitate mai bună apelând la un furnizor extern, dar fără să îți dai bugetul peste cap.

Lucrurile nu sunt însă chiar atât de simple. În primul rând pentru că externalizarea necesită o schimbare de mentalitate. Chiar dacă cloud-ul ne-a obișnuit cu ideea „înstrăinării“, numeroși manageri își pun probleme de genul: „Cât de sigur e să îi las pe «alții» să se ocupe de mentenanța serverului ERP?“. Și e bine că o fac, pentru că le putem da răspunsuri clare despre măsurile de protecție și câștigurile concrete pe care le obțin atunci când apelează la noi să le gestionăm sistemele IT.

Dar astfel de întrebări apar, de obicei, după momentul declicului, respectiv atunci când managerii încep să se gândească la externalizare ca la o strategie viabilă de business. Factorii care declanșează acest proces sunt numeroși și variază în funcție de specificul fiecărei afaceri. Pe baza experienței avute cu clienții noștri, am încercat să surprindem câteva dintre cele mai evidente „semne“ care îi indică unui manager că timpul externalizării a sosit.

Iată cum arată checklist-ul nostru, într-o versiune sintetizată:

  • Erorile de configurare și downtime-urile neplanificate se înmulțesc necontrolat. Poate că echipa IT este subdimensionată sau poate că aveți nevoie de alte competențe, cert este că sistemele IT pe care le folosiți au probleme de disponibilitate și performanță. Atunci când plângerile venite din partea clienților și/sau ale utilizatorilor finali devin o constantă, e timpul să analizați cât se poate de serios opțiunea externalizării către un furnizor extern de servicii IT, cu competențe multivendor și de integrator de sistem. În condițiile în care majoritatea interacțiunilor dintre companii și clienți, angajați și parteneri au loc în mediul digital, disfuncționalitățile și downtime-urile neplanificate vă afectează drastic atât imaginea, cât și randamentul afacerii.
  • Problemele de securitate vă fac viață grea. Un specialist în securitate IT la un preț accesibil LINK: https://www.pras.ro/10092018-Cum-pui-mana-pe-un-specialist-in-securitate-la-un-pret-accesibil e tot mai greu de găsit. Iar analiștii ESG susțin că va fi și mai greu, pentru că deficitul de profesioniști în cybersecurity se va adânci. Dacă „specializarea la locul de muncă“ nu dă rezultate, nu mai pierdeți timp și bani și apelați la un furnizor precum PRAS, care are nu doar competențe în domeniul securității IT, ci și experiență practică.
  • Vreți să utilizați tehnologii noi care depășesc nivelul de competențe disponibil intern. Doriți să migrati o parte din aplicații în cloud sau să utilizați aplicații RPA de automatizare, dar echipa IT este specializată în soluții de tipul „Break-Fix“ sau „Band-Aid“. Dacă vă apucați să investiți în training, învățarea se va face pe propria piele, prin clasica metodă de Trial & Error, iar amortizarea investiției va fi de durată. Ba, mai mult, există „riscul“ ca noile competențe dobândite să crească atractivitatea personalului dvs. pe piața muncii. Și cum în domeniul IT cererea este de câteva ori mai mare decât oferta disponibilă, riscați să nu vă mai recuperați banii. Dacă apelați la noi, aveți siguranța că știm ce facem, că nu trebuie să așteptați să învățăm și că livrăm serviciile la nivelul de calitate dorit, pe care îl garantăm contractual. Și, în plus, oricine ne-ar oferta nu veți rămâne fără suport.
  • Viteza de lansare pe piață e un criteriu esențial pentru compania voastră. Una din situațiile uzuale în care companiile apelează la externalizarea operațiunilor IT este atunci când nu dețin intern expertiza necesară. Problema devine acută însă atunci când viteza de lansare pe piață a noilor produse este direct proporțională cu timpul de dezvoltare și livrare a soluțiilor IT, a funcționalităților sau serviciilor. Dacă resursele disponibile nu sunt scalabile și nu reușesc să acopere aceste cerințe, outsourcing-ul este răspunsul de care aveți nevoie, pentru că vă permite să dimensionați dinamic resursele necesare. Apelând la un furnizor de servicii IT precum PRAS aveți posibilitatea de a vă adapta din mers la noile cerințe apărute, redimensionând resursele proactiv, înainte ca problemele de capacitate de livrare să apară.
  • Training-urile efectuate nu dau rezultatul scontat. Atunci când cursurile de instruire și certificare sunt percepute ca niște corvezi sau, în cel mai bun caz, drept niște cerințe de serviciu care trebuie bifate și nimic mai mult, irosiți și timp și bani. În plus, există riscul ca personalul IT să perceapă intenția voastră de specializare a resurselor interne ca pe o încercare de supraîncărcare a fișei postului. Cu PRAS, problemele de acest tip dispar din start, pentru că noi investim constant în dezvoltarea competențelor pe o arie cât mai extinsă, concentrându-ne pe tehnologiile cerute în piață. Astfel, puteți lăsa departamentul intern IT să se concentreze pe domeniile în care s-a specializat și să apelați la noi pentru a vă acoperi noile nevoi de business și „capitolele“ la care sunteți deficitari, cum ar fi, de exemplu, securitatea, migrarea în cloud, automatizarea etc.

Beneficiile externalizării serviciilor IT sunt numeroase și solide. Dacă nu vă sunt cunoscute încă, vă puteți face o imagine de ansamblu aici și ne puteți contacta pentru a afla cum putem replica „rețeta de succes“ în cazul companiei voastre.