Am ales această formulă clasică* pentru a ne ține de cuvânt, dar și pentru a-i împăca pe adepții Norului pe care i-am contrariat, probabil, atunci când am dezvoltat idei „iconoclaste“, precum aceea că, deși Cloud-ul este pentru toată lumea, nu e și pentru orice. Sau argumentații „eretice“ în care arătam că back-up-ul în Cloud are, incontestabil, avantaje solide, dar și o serie costuri ascunse.
Și pe care în mod sigur i-am surprins neplăcut atunci când am reprodus o serie de argumente – adunate și selectate de la clienții noștri – în favoarea Exchange Server on-premises.

Nu ne „lepădăm“ de cele susținute mai sus, însă... trebuie să dăm Cloud-ului ce este al Cloud-ului!
Din acest motiv – dar și pentru a ne ține de promisiunea făcută în finalul ultimei postări citate – vom face o trecere în revistă a principalelor avantaje competitive ale versiunii online a Exchange Server. Vom folosi și de data aceasta tot argumentele și experiențele clienților noștri, reproduse într-o versiune succintă.

1. Disponibilitatea
E-mail-ul a fost, este și va rămâne încă destul timp un mijloc de comunicare intens utilizat în mediul business. Statistica spune că, în prezent, sunt trimise zilnic peste 290 de miliarde de e-mail-uri. Anul viitor se va depăși pragul de 300, iar în 2023 se va ajunge la aproximativ 350 de miliarde. În aceste condiții e evident de ce cerințele de „High Availability“ sunt critice, mai ales în cazul companiilor de dimensiuni mici și medii, care nu dețin nici destule competențe tehnice și nici resursele necesare pentru a asigura nivelul optim de disponibilitate. Însă nici organizațiile mari, din categoria „large enterprise“, nu se pot lăuda cu un uptime de 99,999%, adică doar 5 minute și 5 secunde de downtime pe an, așa cum Microsoft poate garanta contractual prin nivelul SLA-urilor agreate.

2. Securitatea
Și în acest caz puține sunt companiile locale sau de oriunde care pot concura în materie de servicii de securitate cu cele oferite de Microsoft. Mai ales că Exchange online respectă, din start, și cerințele de conformitate cu standarde importante, precum ISO 27001 sau HIPAA. E adevărat, Office 365 nu deține o „certificare GDPR“, dar nu avem cunoștință de aplicații sau servicii Cloud-based care să dețină „legal și oficial“ un astfel de atestat. Pentru a compensa acest minus, Microsoft vă pune la dispoziție o metodă gratuită de auto-evaluare a nivelului de conformitate cu cerințele noului Regulament european de protecție a datelor – GDPR Assessment –, pe care o puteți accesa aici.

3. Eliminarea bătăilor de cap
Este un motiv cât se poate de serios, pe care cel puțin noi, la PRAS, îl auzim frecvent de la diferite companii – clienți sau nu –, în diferite scenarii de lucru și referitor la diferite soluții IT. Dar care este întotdeauna formulat identic: „Nu vreau să îmi mai bat capul cu...“. Ei bine, cu Exchange online scăpați nu doar de problemele cu disponibilitatea și de o bună parte din cele legate de securitate, dar și de corvezile mai mărunte, dar la fel de solicitante. Precum update-urile, care pot fi realizate automat sau la cerere. Sau migrarea de mailbox-uri și arhive de e-mail-uri, care pot fi făcute simplu, rapid și la costuri minime. Și mai ales scăpați de provocarea dimensionării server-ului de mail – pe care, prevăzători fiind, întotdeauna îl doriți mai mare și mai „puternic“ decât vă permite bugetul alocat. Cu un serviciu Cloud-based, scalabilitatea este o problemă ușor de rezolvat, pentru că modelul de taxare „pay-as-you-go“ vă dă posibilitatea să achiziționați atât cât aveți nevoie, când aveți nevoie și să aveți un control precis asupra costurilor. Lucruri pe placul oricărui general manager, dar mai ales al departamentelor financiare.

4. Utilizatori finali mulțumiți
Poate că unora li se va părea „neserios“ un astfel de argument, însă multe companii își doresc să aibă cât mai puține plângeri din partea utilizatorilor finali. Din nefericire pentru ele, aceștia sunt din ce în ce mai exigenți și vor „din ce în ce mai mult orice“: mai multă lățime de bandă, mai multă putere de procesare, mai mult spațiu de stocare și, nu în ultimul rând, mai multă promptitudine în răspunsurile la solicitările pe care le emit. Cu Exchange online administratorii acoperă optim o bună parte din „pretențiile“ enumerate, iar utilizatorii își pot accesa e-mail-urile, contactele sau calendarele oricând, de oriunde și de pe orice tip de device folosesc. Și, cu cât sunt mai puține plângeri, cu atât productivitatea crește.

5. Economiile
Există deja zeci de studii de caz care demonstrează că Exchange online reprezintă, per total, o opțiune mai rentabilă decât versiunea on-premises. Argumentele se reduc, în principal, la reducerea costurilor cu hostarea, instalarea, configurarea, mentenanța și suportul, la care se adaugă economiile cu soluțiile de securitate dedicate. Dacă trageți linie, adunați și comparați – pe termen mediu și lung – cu ceea ce aveți și folosiți acum în companiile voastre este foarte posibil să obțineți o diferență care să justifice migrarea.

Dacă însă nu sunteți siguri de corectitudinea calculelor făcute sau de aplicabilitatea argumentelor prezentate mai sus în cazul companiei voastre, specialiștii PRAS CONSULTING vă pot ajuta să luați decizia optimă. Contactați-ne pentru a face o alegere în cunoștință de cauză.


* „Quae sunt Caesaris, Caesari!“ – pentru minoritatea latiniștilor