„The Cloud services companies of all size.
The Cloud is for everyone.
The Cloud is a democracy!“

Afirmația lui Marc Benioff (fondator, CEO și președinte Salesforce) emisă cu un deceniu în urmă își păstrează și azi valoarea de adevăr. Însă a început să fie „reinterpretată“, pentru că tot mai multe companii s-au convins că, într-adevăr, Cloud-ul este pentru toată lumea, dar nu și pentru orice. 

Un exemplu în acest este backup-ul.
Pentru o bună parte din companii, Cloud-ul reprezintă prima opțiune atunci când vine vorba de păstrarea „copiilor de siguranță“, pentru că beneficiază astfel de:

  • Controlul costurilor prin scalabilitatea suportului de stocare;
  • Ușurință în utilizare;
  • Securitate garantată.

Problema este însă că beneficiile de mai sus suportă câteva „mici amendamente“, care, însumate, modifică rezultatul final.

Să începem cu controlul costurilor.
În mod incontestabil, Cloud-ul oferă avantajul creșterii incrementale a volumelor de stocare, spre deosebire de infrastructurile in-house, unde capacitatea crește în „salturi“. Și, cel mai adesea, prin supra-provizionare, ceea ce înseamnă blocarea banilor în investiții cu rată de amortizare lungă.
Prin urmare, economiile asigurate de Cloud la acest capitol sunt evidente. Dar să presupunem că aveți de făcut backup-ul unui volum de 50 TB, de exemplu. La o viteză de upload de 10 Mbps aveți nevoie de 1 an 4 luni și 24 de zile pentru a urca totul în Cloud. La 100 Mbps – de 49 de zile. La 500 Mbps – de 10 zile. La 1 Gbps – de 5 zile.
Problema duratei „urcării“ backup-ului inițial este cât se poate de reală, motiv pentru care furnizorii mari de servicii de acest tip, precum AWS sau Google, pun la dispoziția clienților echipamente dedicate de transfer, care sunt închiriate și transportate contra-cost.
Dacă furnizorul la care apelați nu are o astfel de ofertă, trebuie să adăugați la prețul spațiului de stocare în Cloud și costurile cu conectivitatea și – mai ales ! – cu suplimentarea lărgimii de bandă. Nu atât pentru upload, cât pentru descărcare, pentru a vă încadra în intervalul optim de timp necesar restaurării backup-ului.
Apoi, trebuie să adăugați în calcul și prețul efectiv al serviciilor de recuperare a datelor. Unii furnizori de servicii Cloud oferă gratuități doar în faza inițială de upload, dar nu și în cea de download, unde costurile pot varia în funcție de volumele de date descărcate.

Acest fapt afectează direct și ușurința în utilizare, mai ales că, odată stocate datele în Cloud, nu mai dispuneți de mijloacele uzuale prin care puteați valida backup-ul ca atunci când îl realizați in-house.
Verificarea eficienței strategiilor de backup presupune testarea lor periodică. În cazul backup-ului realizat pe echipamentele proprii este nevoie, în principal, de planificarea atentă a procesului de restaurare, astfel încât operațiunea în sine să nu pericliteze productivitatea angajaților și derularea proceselor de business. În Cloud apare însă în plus problema costurilor de transfer și a duratei, motiv pentru care numeroase companii evită să facă astfel de teste, expunându-se riscurilor aferente.

Securitatea reprezintă și ea o problemă delicată în cazul backup-ului în Cloud. Într-adevăr, furnizorii de servicii vă oferă garanții contractuale în acest sens, însă nu pierdeți din vedere faptul că, în cazul în care se întâmplă un incident de securitate, compania dvs. este responsabilă în fața clienților finali. Și este puțin probabil ca pierderile de imagine și de clienți să poată fi acoperite integral de compensațiile prevăzute de SLA-uri.
Problema devine mai complicată dacă adăugăm în ecuație și reglementările în vigoare, care prevăd termene și condiții foarte stricte referitor la modul de păstrare și ștergere a datelor. Dvs. – și nu unui terț auditor – îi revine sarcina de a verifica cât de avizat și competent este furnizorul de servicii Cloud de backup în respectarea cerințelor de conformitate. Și tot dvs. trebuie să vă documentați asupra metodelor de recuperare și ștergere a datelor în cazul rezilierii contractului.
Tot la capitolul securitate trebuie să mai adăugați pe listă un cost – cel al criptării. Pentru a fi siguri că datele nu sunt interceptate în tranzit, ele trebuie protejate prin criptare înainte de a ieși din rețeaua companiei dvs. și trebuie stocate tot criptat în Cloud – pe de o parte pentru a vă proteja în fața oricărui posibil incident, iar pe de alta pentru a le putea recupera în siguranță. (Aceasta înseamnă însă că, o dată readuse în companie, datele vor trebui decriptate, ceea ce va duce la creșterea timpului de restaurare a backup-ului...)

După cum se poate vedea, soluţiile de backup în Cloud generează o serie de provocări specifice. Pe care noi, la PRAS, le abordăm prin strategii personalizate pe nevoile fiecărei companii, pornind de la ideea că nu orice tip de date și aplicații se pretează pentru backup în Cloud. Există numeroase situații în care este mai ieftin, mai simplu și mai sigur ca acesta să fie realizat pe suporturi de stocare deținute și operate in-house.
Specialiștii noștri vă pot ajuta să alegeți combinația optimă, prin care să puteți valorifica avantajele ambelor metode. Dacă doriți să aflați cum este posibil acest lucru, nu trebuie decât să ne contactați.