Ați calculat vreodată ce pierderi – financiare și operaționale – suferă compania voastră dacă vă pică serverul pe care aveți sistemul ERP?

E o întrebare pe care mulți o consideră pur retorică, motiv pentru care majoritatea managerilor află răspunsul pe propria piele. Adică atunci când sistemul nu mai funcționează și compania lor începe să contabilizeze pierderi. Multe companii consideră că back-up-ul serverului pe care rulează sistemul ERP este sarcina furnizorului soluției. Vestea proastă este că furnizorii sistemelor ERP gestionează doar copiile de rezervă ale bazelor de date şi nu îşi asumă contractual funcționalitatea serverului (Windows sau Linux) pe care rulează efectiv sistemul. De multe ori, nici nu au competenţe în acest sens, fiind exclusiv companii de software.

De ce cade sistemul ERP?

Un downtime neplanificat al sistemului ERP vă face să conștientizați – brusc și acut – că timpul înseamnă bani. Însă, până să ajungă la această „revelație“, puține companii își iau măsuri de protecție dedicate pentru soluțiile ERP. Cel mai adesea, se mulțumesc cu „copii de rezervă“ ale bazelor de date – necesare pentru a rezolva erorile de sistem ce pot apărea atunci când activează o nouă funcționalitate, fac un update etc. Copii care sunt realizate local, pe același server pe care rulează sistemul ERP sau chiar în aplicație, pentru a reduce efortul de remediere a problemelor.
Astfel de măsuri de prevenție – pe care le asigură majoritatea vendorilor locali de soluții ERP – sunt menite să asigure funcționalitatea sistemului. Nu și disponibilitatea lui însă.

Ori, aici apare o primă problemă majoră, pentru că statisticile arată că mai mult de trei sferturi (78%) din cazurile de downtime neplanificat au drept cauză problemele hardware. Ceea ce înseamnă că atunci când vă pică serverul ERP nu mai aveți acces nici la „copiile de rezervă“.
Efectul este similar și în cazul unui atac ransomware, care vă criptează toate datele și vă blochează accesul la ele.

În astfel de situații critice, nefuncționarea sistemului ERP nu poate fi „imputată“ vendorului soluției ERP – nu este vina lui că nu aveți un back-up funcțional al sistemului.
Și nici nu este de blamat faptul că nu își dorește să își asume o astfel de răspundere, pentru că asigurarea disponibilității în sine nu are legătură cu activitatea lui principală de business (comercializarea, implementarea și configurarea soluției, asigurarea serviciilor de mentenanță și suport).

Back-up asigurat de un furnizor de servicii IT

Pentru a preveni astfel de situații critice, cel mai bine e să apelați la companii specializate pe nișa soluțiilor de back-up, care vă pot ajuta să puneți în practică măsurile de protecție adecvate, ținând cont de nevoile companiei voastre și de bugetul disponibil. Iar aici atârnă mult în balanță nu doar portofoliul de soluții, ci și competențele în respectivele tehnologii de vendor, abilitățile multi-vendor de integrator și – mai ales! – experiența, care să permită o abordare flexibilă.
De exemplu, în unele situații noi recomandăm companiilor să aibă un al doilea server ERP într-o locație geografică diferită – cum ar fi într-un alt punct de lucru al companiei sau într-un Data Center extern.
Alteori, mai ales în cazul companiilor de dimensiuni mici și medii, back-up-ul poate fi realizat în aceeași locație, dar cu condiția ca o „copie de rezervă“ a întregului server să fie găzduită în Cloud și actualizată cel puțin o dată pe săptămână. Astfel, în cazul în care un eveniment vă afectează serverul ERP și cel mai recent back-up local, aveți garanția că puteți face restaurarea mașinii din Cloud. Va dura, ce-i drept, mai mult și veți avea acces la o copie mai veche, însă ceea ce contează e că veți putea folosi sistemul. (Aici puteți afla mai multe despre plusurile și minusurile back-up-ului în Cloud.)

Specialiștii PRAS vă pot ajuta nu doar să identificați soluțiile necesare și să le implementați, ci și să stabiliți strategia de back-up adecvată. Selectăm soluţia potrivită în functie de doi indicatori cheie: ce date vă permiteţi să pierdeţi (cât de des ar trebui să fie salvate) şi intervalul de timp optim pentru restaurarea sistemului și datelor. Totul testat şi verificat. Nu toate companiile au cu adevărat nevoie și își permit o disponibilitate de 99,999%. Însă orice companie are nevoie de un ERP funcțional şi de garanția acestui lucru. Vă putem ajuta în acest sens fără riscuri şi cheltuieli inutile. Dacă doriți să aflați detalii contactați-ne!