Inteligența Artificială Generativă (GenAI) nu mai este doar un concept de science fiction. De aproape doi ani, a intrat puternic în viața privată și profesională, redefinind modul în care angajații din categoria „white collar”, adică personalul cu muncă de birou, își desfășoară activitatea. În multe domenii, GenAI a devenit unul dintre instrumentele preferate pentru a aduce valoare prin automatizare, personalizare și eficientizare. S-a întâmplat la fel ca în cazul PC-ului, care a intrat în mediul de business românesc prin anii '90, privit inițial cu reticență, dar transformat rapid într-un atu în CV-ul oricărui angajat. GenAI pare să urmeze o traiectorie similară, dar care este de fapt utilizarea sa practică?
ChatGPT și revoluția GenAI
Generative AI reprezintă acea ramură a inteligenței artificiale care poate crea conținut original—text, imagini, muzică sau chiar cod—pe baza unor modele învățate din date. Spre deosebire de AI tradițională, care se concentrează pe analizarea datelor și oferirea de răspunsuri sau predicții, GenAI creează de la zero, pe baza unor inputuri inițiale. Astfel, poate genera descrieri pentru produse, texte creative, rapoarte financiare personalizate sau chiar imagini de promovare.
În mod evident, revoluția GenAI a început odată cu lansarea ChatGPT (Generative Pretrained Transformer) de către OpenAI, companie care a beneficiat de o infuzie incredibilă de capital, peste jumătate de miliard de dolari. ChatGPT a ajuns să fie integrat în zeci de aplicații și servicii și evoluează într-un ritm accelerat. Totuși, ChatGPT nu este singurul model LLM (Large Language Models) din lume. Lista este lungă și include Bard de la Google, Claude dezvoltat de compania Anthropic, LLaMA de la Meta (Facebook), Mistral AI, un proiect dezvoltat în Franța, Cohere – un LLM cu focus exclusiv pe business, Bloom, un model care excelează în aptitudini multilingvistice etc.
Toate acestea nu sunt doar inovații de laborator, ci și instrumente reale, disponibile gratuit sau prin abonamente plătite, atât pentru utilizatori individuali, cât și pentru companii care vor să automatizeze modul de lucru și să obțină o productivitate crescută. Exact ceea ce propunea și utilizarea PC-ului în anii '90, transformând radical modul de creare a documentelor (prin editorul de text) și de comunicare (prin email).
Impactul Generative AI în business
GenAI oferă avantaje unice pentru companiile mici și mijlocii, în special în condițiile în care acestea operează cu bugete mai reduse decât corporațiile mari și trebuie să fie agile. Însă, mai mult decât atât, GenAI este un accelerator al eficienței, al creativității și al inovației. Nu e de mirare că piața globală a AI este prognozată să atingă valoarea de 407 miliarde de dolari până în 2027, potrivit unui raport Markets and Markets.
De altfel, la nivel global, utilizarea inteligenței artificiale generative (GenAI) la locul de muncă aproape s-a dublat în ultimele 6 luni. Este concluzia unui raport recent (Work Trend Index 2024). Mai exact, 75% dintre angajații din întreaga lume care aduc valoare companiei prin cunoștințele lor folosesc această tehnologie la locul de muncă (în Europa, procentul este de 65%). Iar 46% dintre ei au început să facă asta în ultimele 6 luni.
GenAI devine accesibilă oricărei companii și poate însemna diferența dintre a rămâne competitiv și a fi lăsat în urmă. Dacă până acum o companie era limitată de resursele umane în derularea anumitor activități, GenAI poate prelua total sau parțial o parte din sarcini.
Exemple concrete ale utilizării GenAI
Cine și ce câștigă?
Explozia de comunicare din jurul GenAI a generat și o temere că AI-ul va prelua multe locuri de muncă, iar oamenii vor rămâne șomeri. E greu de precizat ce se va întâmpla pe termen lung, însă, deocamdată, AI-ul este încă departe de posibilitatea derulării în regim complet autonom a multor activități. În cele mai multe scenarii curente, AI-ul este mai degrabă o tehnologie care asistă angajații umani. În loc să fie concentrați pe sarcini repetitive și administrative, aceștia pot deveni mult mai creativi și inovativi, concentrându-se pe luarea deciziilor strategice. Potrivit unui studiu realizat de MIT, companiile care adoptă GenAI și automatizarea AI au raportat o creștere a productivității cu 10-15%.
GenAI devine, astfel, un partener pentru angajați, nu un înlocuitor. Automatizarea sarcinilor administrative le permite angajaților să dedice mai mult timp dezvoltării personale și inovării. De asemenea, această tehnologie reduce riscul de burnout, un aspect esențial în contextul muncii moderne, unde echilibrul între viața profesională și cea personală este adesea dificil de menținut.
Revenind la comparația cu PC-ul, GenAI se prefigurează ca o altă unealtă digitală capabilă să simplifice munca de birou. Odată cu generalizarea AI, PC-urile vor asista la apariția a tot mai mulți asistenți digitali inteligenți care vor integra și elemente de GenAi si care vor ajuta oamenii sa lucreze mai rapid și mai eficient, derulând multiple sarcini (căutare de informații, preluare de documente, scrierea de mesaje) pentru aceștia.