Inteligența Artificială Generativă (GenAI) nu mai este doar un concept de science fiction. De aproape doi ani, a intrat puternic în viața privată și profesională, redefinind modul în care angajații din categoria „white collar”, adică personalul cu muncă de birou, își desfășoară activitatea. În multe domenii, GenAI a devenit unul dintre instrumentele preferate pentru a aduce valoare prin automatizare, personalizare și eficientizare. S-a întâmplat la fel ca în cazul PC-ului, care a intrat în mediul de business românesc prin anii '90, privit inițial cu reticență, dar transformat rapid într-un atu în CV-ul oricărui angajat. GenAI pare să urmeze o traiectorie similară, dar care este de fapt utilizarea sa practică?

ChatGPT și revoluția GenAI

Generative AI reprezintă acea ramură a inteligenței artificiale care poate crea conținut original—text, imagini, muzică sau chiar cod—pe baza unor modele învățate din date. Spre deosebire de AI tradițională, care se concentrează pe analizarea datelor și oferirea de răspunsuri sau predicții, GenAI creează de la zero, pe baza unor inputuri inițiale. Astfel, poate genera descrieri pentru produse, texte creative, rapoarte financiare personalizate sau chiar imagini de promovare.
În mod evident, revoluția GenAI a început odată cu lansarea ChatGPT (Generative Pretrained Transformer) de către OpenAI, companie care a beneficiat de o infuzie incredibilă de capital, peste jumătate de miliard de dolari. ChatGPT a ajuns să fie integrat în zeci de aplicații și servicii și evoluează într-un ritm accelerat. Totuși, ChatGPT nu este singurul model LLM (Large Language Models) din lume. Lista este lungă și include Bard de la Google, Claude dezvoltat de compania Anthropic, LLaMA de la Meta (Facebook), Mistral AI, un proiect dezvoltat în Franța, Cohere – un LLM cu focus exclusiv pe business, Bloom, un model care excelează în aptitudini multilingvistice etc.
Toate acestea nu sunt doar inovații de laborator, ci și instrumente reale, disponibile gratuit sau prin abonamente plătite, atât pentru utilizatori individuali, cât și pentru companii care vor să automatizeze modul de lucru și să obțină o productivitate crescută. Exact ceea ce propunea și utilizarea PC-ului în anii '90, transformând radical modul de creare a documentelor (prin editorul de text) și de comunicare (prin email).

Impactul Generative AI în business

GenAI oferă avantaje unice pentru companiile mici și mijlocii, în special în condițiile în care acestea operează cu bugete mai reduse decât corporațiile mari și trebuie să fie agile. Însă, mai mult decât atât, GenAI este un accelerator al eficienței, al creativității și al inovației. Nu e de mirare că piața globală a AI este prognozată să atingă valoarea de 407 miliarde de dolari până în 2027, potrivit unui raport Markets and Markets.

De altfel, la nivel global, utilizarea inteligenței artificiale generative (GenAI) la locul de muncă aproape s-a dublat în ultimele 6 luni. Este concluzia unui raport recent (Work Trend Index 2024). Mai exact, 75% dintre angajații din întreaga lume care aduc valoare companiei prin cunoștințele lor folosesc această tehnologie la locul de muncă (în Europa, procentul este de 65%). Iar 46% dintre ei au început să facă asta în ultimele 6 luni.
GenAI devine accesibilă oricărei companii și poate însemna diferența dintre a rămâne competitiv și a fi lăsat în urmă. Dacă până acum o companie era limitată de resursele umane în derularea anumitor activități, GenAI poate prelua total sau parțial o parte din sarcini.

 Exemple concrete ale utilizării GenAI

  • Automatizarea suportului pentru clienți: GenAI poate transforma complet interacțiunea cu clienții prin chatbot-uri inteligente care înțeleg limbajul natural și oferă răspunsuri personalizate. Gândește-te la un SMB care trebuie să ofere suport 24/7, dar nu își permite un departament mare de call center. Un chatbot avansat, cum ar fi cei dezvoltați de Zendesk, Druid sau HubSpot, poate prelua majoritatea solicitărilor de bază, lăsând echipa să se ocupe de cazurile mai complexe. Un studiu McKinsey arată că automatizarea interacțiunilor cu clienții poate reduce costurile operaționale cu până la 29%.
  • Realizare programări: GenAI poate gestiona programări și întâlniri în mod autonom, comunicând direct cu clienții prin e-mail sau mesagerie pentru a stabili ore disponibile. Utilizatorii pot beneficia de un calendar smart, în care AI analizează disponibilitatea și prioritizează automat întâlnirile în funcție de urgență sau relevanță.
  • Încheiere de contracte online: GenAI poate crea contracte personalizate pe baza informațiilor oferite de clienți sau parteneri de afaceri. Are capacitatea de a prelua documente, prin conversații în limbaj natural, și de a le revizui. Astfel, poate analiza și verifica contractele pentru a identifica erori, neconcordanțe sau clauze care ar putea necesita ajustare.
  • Asistenți virtuali pentru vânzări: Numeroase soluții CRM integrează deja GenAI pentru analiza datelor despre clienții potențiali și generarea de lead-uri calificate pentru echipa de vânzări, bazându-se pe comportamentul acestora și interacțiunile anterioare. Mai mult, GenAI poate trimite mesaje automate de tip follow-up pentru a menține contactul cu clienții potențiali.
  • Rezumat automate ale ședințelor sau întâlnirilor. Platforme de colaborare ca Teams includ deja element de GenAi (Microsoft Copilot) care sumarizează automat o întâlnire online și trimit minuta discuției către participanți.
  • Preluare documente pentru departamentul HR: GenAI poate analiza și sorta CV-urile pe baza cerințelor jobului, identificând rapid candidații cei mai potriviți. De asemenea, aceste instrumente pot prelua, organiza și integra documentele legate de angajați, cum ar fi contractele de muncă, documentele fiscale sau cele legate de concedii și salarizare.
  • Analiza și predictibilitatea tendințelor de piață: Un alt domeniu în care GenAI excelează este capacitatea sa de a analiza volume mari de date și de a identifica modele ascunse. O companie poate folosi AI pentru a analiza comportamentul consumatorilor, a prezice cererea viitoare și a ajusta strategia de marketing în consecință. Soluții precum Tableau sau Microsoft PowerBI au început să integreze din ce în ce mai multe funcții de tip AI pentru analiza predictivă.

Cine și ce câștigă?

Explozia de comunicare din jurul GenAI a generat și o temere că AI-ul va prelua multe locuri de muncă, iar oamenii vor rămâne șomeri. E greu de precizat ce se va întâmpla pe termen lung, însă, deocamdată, AI-ul este încă departe de posibilitatea derulării în regim complet autonom a multor activități. În cele mai multe scenarii curente, AI-ul este mai degrabă o tehnologie care asistă angajații umani. În loc să fie concentrați pe sarcini repetitive și administrative, aceștia pot deveni mult mai creativi și inovativi, concentrându-se pe luarea deciziilor strategice. Potrivit unui studiu realizat de MIT, companiile care adoptă GenAI și automatizarea AI au raportat o creștere a productivității cu 10-15%.
GenAI devine, astfel, un partener pentru angajați, nu un înlocuitor. Automatizarea sarcinilor administrative le permite angajaților să dedice mai mult timp dezvoltării personale și inovării. De asemenea, această tehnologie reduce riscul de burnout, un aspect esențial în contextul muncii moderne, unde echilibrul între viața profesională și cea personală este adesea dificil de menținut.
Revenind la comparația cu PC-ul, GenAI se prefigurează ca o altă unealtă digitală capabilă să simplifice munca de birou. Odată cu generalizarea AI, PC-urile vor asista la apariția a tot mai mulți asistenți digitali inteligenți care vor integra și elemente de GenAi si care vor ajuta oamenii sa lucreze mai rapid și mai eficient, derulând multiple sarcini (căutare de informații, preluare de documente, scrierea de mesaje) pentru aceștia.