Tot mai multe organizații vor transformare digitală, organizațiile publice pentru că le obligă legislația, IMM-urile pentru că există finanțări nerambursabile prin programe precum Digitalizare IMM, companiile mari pentru că înțeleg bine avantajele aduse de tehnologie.

Google a intervievat într-un sondaj recent circa 1.900 de business manageri despre ce înseamnă transformare digitală în companiile lor. 47% au răspuns "optimizare procese și agilitate operațională", iar 40% "îmbunătățirea experienței clientului prin tehnologie". Deși sunt mai multe aspecte pe care o companie le poate transforma prin tehnologie, aceste două au probabil cel mai mare impact asupra activității.

Optimizarea activității

Transformarea digitală aduce numeroase avantaje în ceea ce privește optimizarea proceselor de business și creșterea eficienței operaționale. Prin adoptarea tehnologiilor digitale (sisteme ERP sau CRM, EDI – Electronic Data Interchange etc.) și automatizarea anumitor activități, companiile pot reduce costurile și timpul necesar pentru finalizarea acestora.

Un studiu realizat de IDC arată că adoptarea tehnologiilor de automatizare a proceselor de business poate duce la o creștere a eficienței operaționale cu până la 40%. Prin eliminarea erorilor umane și prin optimizarea fluxului de lucru, companiile pot reduce cheltuielile și pot obține rezultate mai bune într-un timp mai scurt.

Un exemplu relevant este implementarea sistemelor de gestionare a lanțului de aprovizionare (Supply Chain Management - SCM) bazate pe tehnologia blockchain. Prin intermediul acestei tehnologii, informațiile despre produse, stocuri și transport pot fi înregistrate și accesibile în timp real pentru toți participanții din lanțul de aprovizionare. Acest lucru duce la o mai mare transparență, o gestionare mai eficientă a stocurilor și o reducere a riscului de fraudă sau erori. Blockchain are un impact major asupra tranzacțiilor produselor, important atât în industria alimentară din cauza reglementărilor sanitare, dar și în industria textilă, de exemplu, din cauza produselor contrafăcute.

Transformare digitală și customer experience

Transformarea digitală oferă oportunități uriașe pentru a oferi clienților o experiență de neuitat și personalizată. Prin utilizarea tehnologiei în procesul de interacțiune cu clienții, companiile pot crea relații mai solide, bazate pe înțelegerea nevoilor și preferințelor acestora, ceea ce pentru consumatorii din generația Z este mai important decât caracteristicile sau prețul unui produs.

Un studiu realizat de Forrester arată că 72% dintre companiile de top consideră că îmbunătățirea experienței clienților este prioritatea lor principală. În același timp, 89% dintre companiile care investesc în tehnologii digitale declară că aceasta le ajută să îmbunătățească satisfacția clienților.

Utilizarea inteligenței artificiale (AI) pentru îmbunătățirea experienței clienților este cel mai bun exemplu. În e-commerce, Inteligența Artificială poate fi utilizată pentru analizarea comportamentului de navigare și istoricul de cumpărături al unui client pentru a oferi sugestii personalizate de produse sau servicii. Astfel, ofertele și serviciile pot fi ajustate în funcție de preferințele individuale ale clienților. De asemenea, orice companie poate folosi sisteme de chatbot bazate pe AI pentru interacțiunea directă cu clienții, livrarea de servicii, preluarea de sesizări sau livrarea de informații. Apariția ChatGPT a generat deja o revoluție în acest domeniu, iar tot mai mulți utilizatori nu pot face diferența dacă vorbesc cu un chatbot sau cu un operator uman. Din acest motiv, în viitorul apropiat, legislația UE va obliga companiile să menționeze explicit dacă interacțiunea este cu un chatbot.

Pentru administrația publică, transformare digitală înseamnă o schimbare fundamentală de paradigmă în care datele nu sunt stocate izolat de către fiecare instituție, ci gestionate centralizat și partajate. Astfel, orice instituție va avea aceeași perspectivă asupra cetățeanului, iar acesta va fi identificat într-un mod unic atât în relație cu o primărie, cât și cu un spital. O relație fără ghișee și fără hârtie. Un astfel de scenariu nu este fantezist, Estonia este deja acolo, iar 99% dintre serviciile publice sunt disponibile online non-stop.

Transformarea digitală necesită parteneri de încredere

În anii '90, companiile priveau cu scepticism PC-urile, ulterior suitele de gestiune financiară contabilă și serviciile cloud. Astăzi, toate sunt considerate indispensabile derulării normale a activității și puțini și-ar mai putea desfășura activitatea fără tehnologie. Procesul de transformare digitală generează însă și riscuri, legate de pierderea datelor, indisponibilitatea serviciilor, atacuri cibernetice etc. Toate acestea pot fi însă depășite ușor cu ajutorul unor soluții dedicate: backup și continuitate operațională, infrastructură IT performantă sau servicii cloud, soluții de securitate etc. Dar, pentru că aceste soluții sunt complexe și necesită competențe tehnice avansate, aveți nevoie de un partener de încredere care să vă poată oferi oricând suportul necesar.

Nu blocați proiectele de transformare digitală doar pentru că nu aveți suficiente resurse umane, apelați la companii IT cu experiență și expertiză. Succes.