Pentru că astăzi majoritatea datelor pe care le producem sunt pe suport digital,  riscul de pierdere al acestora devine tot mai mare. Un suport de stocare defect, un laptop furat, o cădere de curent sau un atac ransomware sunt doar câteva situații, care ne pot da activitatea peste cap. Conform Veeam Data Protection Trends Report 2022 (la care au participat cca 3.000 de IT manageri) în medie 2 din 5 servere au avut o problemă de funcţionare în ultimele 12 luni și în medie doar 64% din datele pierdute în urma incidentelor au fost recuperate.

Astfel de situații determină tot mai mulţi IT manageri să se orienteze către serviciile de cloud back-up (cunoscute și ca online back-up or remote back-up) , care sunt mai fiabile şi pot proteja mai bine datele unei organizaţii împotriva pierderii sau coruperii.

Dar care sunt cele mai importante aspecte ale unui serviciu de cloud back-up? În acest articol, vom analiza cele mai relevante aspecte şi vom explica de ce sunt importante pentru orice organizație care doreşte să îşi protejeze datele.

Ce oferă un serviciu de backup în cloud

  • Siguranţă

Una dintre cele mai importante aspecte ale unui serviciu de cloud back-up este siguranţa datelor. Datele de business sunt valoroase şi trebuie protejate împotriva atacurilor cibernetice, a pierderii accidentale şi a distrugerii. Astfel, serviciile de cloud back-up trebuie să ofere o serie de măsuri de securitate, inclusiv criptarea datelor în tranzit şi în repaus, autentificare multifactor, controlul accesului şi monitorizarea continuă a activităţii.

  • Redundanţă

În cazul unui incident major, cum ar fi un incendiu sau o inundaţie (în 2021, incendiul de la Centrul De date OVH Cloud din Strasbourg a afectat activitatea mai multor companii romaneşti) , pierderea datelor poate fi catastrofala pentru o persoană sau o companie. Prin urmare, serviciile de cloud back-up trebuie să ofere redundanta pentru a asigura că datele sunt protejate împotriva pierderii. Acest lucru poate fi realizat prin stocarea datelor în mai multe locaţii geografice şi prin utilizarea unei infrastructuri de stocare redundanta, astfel încât dacă un server eşuează, datele să poată fi recuperate de pe alt server.

  • Flexibilitate

În cazul în care o companie doreşte să schimbe condiţiile, serviciul de cloud back-up trebuie să fie flexibil şi să permită creşterea sau reducerea spaţiului de stocare on demand. De asemenea, trebuie să fie capabil să ofere un nivel de personalizare în funcţie de nevoile clientului, cum ar fi frecvenţa de back-up, metoda de back-up sau timpul de retenţie al datelor.

  • Uşurinţă de utilizare

Un serviciu de cloud back-up trebuie să fie uşor de utilizat pentru a fi util. Acest lucru înseamnă că interfaţa trebuie să fie intuitivă şi accesibilă pentru persoanele cu niveluri variabile de experienţa tehnică. De asemenea, ar trebui să fie uşor de configurat şi de integrat cu alte aplicaţii şi echipamente. Toto la acest capitol se încadrează şi opţiunea conectării fizice directe la infrastructura furnizorului pentru încărcarea back-upului iniţial sau recuperarea rapidă a datelor.

  • Performanţa

Performanța este, de asemenea, un aspect important al unui serviciu de cloud back-up. Acest lucru include facilităţi de deduplicare, viteza de transfer al datelor şi timpul de recuperare a datelor. Un serviciu de cloud back-up trebuie să ofere viteze mari de transferpentru a reduce timpul de back-up şi pentru a evita întârzierile. De asemenea, trebuie să ofere un timp de recuperare rapid în cazul în care datele sunt pierdute sau compromise.

Serviciile de cloud back-up sunt disponibile prin subscripţii lunare şi au un grad mare de diversificare. Practic, pe piaţa exista servicii de cloud back-up atât pentru utilizatori individuali cât şi pentru companii, ca sursa principală sau complementară de back-up.

Exemple de furnizorii de cloud back-up pentru companii

Există mai mulți furnizori de servicii de cloud back-up accesibil companiilor romaneşti. Printre cei mai importanți se numără:

  • Amazon Web Services (AWS): AWS oferă o gamă largă de servicii de back-up, inclusiv Amazon S3, Amazon EBS și Amazon Glacier, care oferă stocare de lungă durată și accesibilă la date.
  • Microsoft Azure: Azure oferă un serviciu de back-up și recuperare în cloud, care asigură stocarea și protejarea datelor într-un mod sigur și scalabil, cu opţiuni de redundanţă locală (multiple copii în acelaşi Data Center) regională (în mai multe locaţii din aceeaşi regiune) sau globală (în mai multe locaţii la nivel global)
  • Google Cloud Platform (GCP): GCP oferă soluții de back-up și recuperare care sunt scalabile și ușor de utilizat, inclusiv transferul datelor offline.
  • M247 – Furnizor cu Centru de Date în România, oferta de  Backup as a Service cu functionalități centralizate de administrare
  • Orange Business Services. Cloud back-up cu o strategie de protecţie a datelro 3-2-1 (trei copii ale datelor, dintre care două să fie pe sistemele sau mediile de stocare diferite, iar una să se afle într-o locație fizică sau geografică diferită)
  • Acronis: Acronis este un furnizor de soluții de back-up și recuperare în cloud care oferă o gamă largă de servicii, inclusiv back-up pentru dispozitive mobile și soluții de back-up și recuperare pentru companii.
  • Veeam: Veeam este un furnizor de soluții de back-up și recuperare care oferă soluții de back-up pentru virtualizare, cloud și soluții de back-up pentru aplicații și date, inclusiv pentru Microsoft 365 (Cloud-to-cloud back-up)

Oferta de servicii este bogată, însă pentru a avea un cloud back-up funcţional şi configurat optim este necesară evaluarea cerinţelor şi selectarea furnizorului potrivit. Trebuie să ştiţi ce date trebuie salvate în cloud, cu ce frecvenţă, când trebuie încărcate datele pentru a nu afecta activitatea utilizatorilor sau a duce costurile prea sus etc.

Pentru a face alegerea potrivită, puteţi solicita ajutor din partea Pras Consulting. Ne pricepem şi la cloud şi la back-up.