Cel puţin trei motive vor face ca telemunca să rămână ca standard pentru angajații cu activitate de birou: declaraţiile multor manageri că productivitatea nu a fost afectată, nevoia de a supraveghea copiii pentru că școlile şi grădiniţele rămân închise, precum şi riscul/teama de infectare în spațiile open space și ventilate centralizat.

Mai mult, după 15 mai, angajații companiilor care își reiau activitatea în regim obișnuit de muncă vor trebui să respecte o serie extinsă de reguli obligatorii. Cum ar fi, de exemplu, purtarea de mănuși și măști pe durata întregului program de muncă și păstrarea unei distanțe de minimum 1,5 metri față de colegi. La rândul lor, angajatorii trebuie să adopte o serie de măsuri speciale, precum:

  • decalarea programului de lucru;
  • asigurarea triajului epidemiologic;
  • reamenajarea spațiilor de lucru;
  • dezinfectarea suprafețelor la fiecare patru ore;
  • realizarea unei nebulizări o dată pe săptămână în cazul utilizării instalațiilor de aer condiționat etc.

În aceste condiții – sau, mai precis, în cazul respectării lor – cât de rentabilă considerați că este rechemarea angajaților de acasă? Care estimați că va fi randamentul lor? Cât de dispuși credeți că vor fi să stea 8 ore, zilnic, cu masca pe figură, să lucreze cu mănuși, să vină la ore diferite la muncă, să nu poată interacționa direct cu mai mult de două persoane o dată etc.?

Probabil că este prea devreme pentru a da răspunsuri pertinente, dar cert este că ridicarea stării de urgență nu va însemna revenirea, treptată, la normalitate, ci adaptarea – rapidă – la o nouă realitate. O realitate „alternativă“ în care telemunca – conform terminologiei folosite în Legea nr. 81/2018 – va coexista cu tradiționalul lucru la birou. Iar argumentele în favoarea acestei „ipoteze de lucru“ sunt solide:

  • În decursul celor două luni trecute de la instaurarea stării de urgență, organizațiile au avut timpul necesar pentru a se convinge că munca la distanță nu este o „soluție de fugă“, ci un mod de lucru care le asigură beneficii concrete. (O parte dintre acestea vi le-am prezentat și aici, dar există cercetări statistice extinse, bine argumentate în acest sens.)
  • O bună parte din angajați nu vor accepta renunțarea definitivă la „dreptul“ lucrului de acasă și vor dori să își păstreze această opțiune, pe care să o poată utiliza în funcție de necesități. Mai ales că acum au prins gustul „fructului oprit“, au demonstrat că pot fi productivi și au descoperit că este mai rentabil să fie apreciați în funcție de rezultatele obținute și nu și de timpul petrecut la birou.
  • Estimările actuale asupra evoluției pandemiei sunt incerte. Există mai multe avertismente asupra iminenței unui val doi și se adună deja date despre creșterea nivelurilor de infectare în unele țări care au luat măsuri de relaxare. Sunt elemente care ar putea conduce la impunerea unei noi stări de urgență, dar care în mod cert vor afecta desfășurarea viitorului an școlar, cu efecte directe asupra unei mari mase de părinți.

Prin urmare, estimarea noastră este că telemunca nu va dispărea, ci, dimpotrivă, va deveni o opțiune tot mai solicitată în România. Așa cum este deja în multe alte țări unde modelul lucrului la distanță este reglementat legal de mai mult timp și adoptat pe scară largă, fiind un avantaj valorificat de majoritatea angajatorilor.

Spre deosebire însă de aceștia, organizațiile din România au trebuit să se adapteze din mers la cerințele noului mod de lucru. Unele au făcut-o apelând la soluții gratuite de colaborare, de stocare de documente etc. – cu funcționalități limitate și riscuri de securitate greu de ținut sub control. Altele au implementat soluții dedicate, pe care însă nu au știut cum să le integreze cu restul aplicațiilor existente. Majoritatea au rămas descoperite la capitolul asigurării integrității și confidențialității datelor, având, în cel mai bun caz, un control limitat asupra modului în care sunt accesate și utilizate acestea. Continuitatea afacerii a fost grav pusă în pericol, un eveniment casnic banal, precum o cană de cafea vărsată pe o tastatură, putând genera efecte în lanț de neimaginat.

A fost o experiență dură, din care ați învățat însă care vă sunt cerințele și de ce aveți nevoie pentru a vă desfășura activitatea în condiții optime, asigurând utilizatorilor finali instrumente performante și protecție, oriunde s-ar afla aceștia.

Noi vă putem ajuta să valorificați lecțiile învățate ale pandemiei oferindu-vă răspunsuri concrete la nevoile pe care le-ați identificat deja și garanția faptului că munca la distanță nu va mai reprezenta o provocare pentru voi.